Home / Blog / Op naar Engeland voor een uniek en gaaf project

Op naar Engeland voor een uniek en gaaf project

Het was een mooi idee. Een Britse particulier had een oude sleepboot op de kop getikt die jaren dienst had gedaan als pannenkoekenboot. Hij wilde er een woonboot van maken en liet de voormalige sleepboot langs de kust vervoeren naar zijn woonplaats in het zuidoosten van Engeland. Totdat de pannenkoekenboot bij Lowestoft, het meest oostelijke puntje van Engeland, op de zeebodem belandde. Naar de oorzaak is men nog steeds aan het gissen, maar het schip moest natuurlijk razendsnel geborgen worden.

Omdat het bergings- en duikwerk is gegund aan twee Nederlandse bedrijven, zijn wij en onze partner Sima Charters gevraagd voor het meetwerk. In zes uur bereikte IGL-hydrograaf Ralph Köhnen met drie duikers per catamaran de plek des onheils. Het was de bedoeling dat een kraanponton van 60×24 meter de gezonken sleepboot aan wal zou trekken. Normaal gesproken een relatief fluitje van een cent, want zo’n kraan kan maar liefst 600 ton tillen.

In dit geval was het wat ingewikkelder. Zo ingewikkeld dat de sleepboot nog steeds op de bodem van de zee ligt. Dat heeft verschillende oorzaken. Na aankomst bleek al snel dat een Engels bedrijf dat ook had geprobeerd de locatie van de sleepboot te bepalen, duidelijk minder nauwkeurig was dan wij. Om precies te zijn dertig meter. Het is belangrijk om de exacte locatie te weten, want dat vergemakkelijkt het bergingswerk aanzienlijk. De sleepboot ligt op 22 meter diep en het zeewater is langs de kust in de Noordzee zo donker en troebel dat de duikers het meeste werk op de tast moeten doen. Helaas lukte het niet om onder water de ankers op de juiste plekken vast te maken. Door de diepte moeten de duikers na een mislukte duik rust nemen. Bovendien zit het weer niet mee. De ponton kan z’n werk niet verrichten als de golven hoger dan 80 centimeter zijn. Door de harde wind, wordt dat ruimschoots overtroffen. Al met al een boel vertraging dus.

Het is nu de bedoeling dat een grote knijper zich om de buik van de sleepboot vouwt en op die manier het wrak er in één keer uit hijst. Wij zijn dus weer aan zet om de exacte locatie te bepalen, want de sleepboot kan inmiddels zomaar wat verschoven zijn. Na het bergen, komen wij nogmaals in actie om te meten of er nog reststukken op de bodem liggen. De bodem moet echt schrootvrij worden opgeleverd. Daar ziet de opzichter van het Engelse ministerie streng op toe.

Al met al een tijdrovend project. Maar wel uniek en super gaaf om te doen!

Top